FIFA vil maks. ha 5 utlendinger på banen

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • sparwasser
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Jun 2005
    • 3185

    FIFA vil maks. ha 5 utlendinger på banen

    Maks fem utlendinger
    Hold deg oppdatert med Midt-Norges og Trondheims største regionavis. Vi gir deg alltid de siste nyhetene innen innenriks, utenriks, sport og kultur.



    Sepp Blatter vil ha ned tallet på utlendinger i klubblagene. ( Foto: Digitalsport )


    I framtiden kan ingen klubblag få ha mer enn fem utlendinger på banen.


    Av: Eivind Aarre
    Publisert: 02.11.2006 kl. 20:41
    Endret: 02.11.2006 kl. 20:49


    FIFA og den internasjonale spillerorganisasjonen FIFPro undertegnet torsdag en vidtrekkende avtale om samarbeid, der spillerne i mye større grad enn før skal tas med på råd i viktige avgjørelser.
    En sak der spillerne og FIFA allerede er enige, er at antallet utenlandske spillere på klubblag er for høyt.

    Ikke mer enn fem utlendinger

    Det konkrete forslaget går ut på at ingen klubblag kan bruke mer enn fem utlendinger fra start i enhver kamp.
    FIFA-president Sepp Blatter mener dette forslaget vil være til det beste for landslagene.
    - For tiden er ikke klubber så interessert i å få fram egne spillere, fordi det er en stor risiko for at de forlater dem ganske snart. De store klubbene er også mer interessert i å signere etablerte spillere i stedet for å få fram egne produkter. Dette er noe vi må se på, sier Blatter.

    - Lokal og regional basis

    - Vi vil ikke ha bort overganger, men prøve å få tilbake den lokale og regionale basisen som lagene hadde før, sier Blatter.
    Blatter håper at politikerne ikke vil blande seg inn i dette forslaget. Han mener fotballen må få styre seg selv.
    - Politikerne må la fotballen være i fred, og lære å respektere særpreget til fotballen. Fotballen er mer enn kapabel til å organisere seg selv, sier Blatter.

    - Stor dag

    Samarbeidet med FIFPro ble presentert av Blatter, sammen med FIFPros president Philippe Piat og Barcelona-spillerne Samuel Eto'o og Lilian Thuram.
    - Spillerne er viktige i fotballfamilien, og må få delta der avgjørelsene tas på internasjonalt nivå, sier Blatter.
    Han mente spillerne ville få ting å si om emner som korrupsjon, gambling, rasisme og doping.
    - I tillegg vil vi høre på spillerne om de klager på at det spilles for mange kamper, sier Blatter.
    Lilian Thuram er fornøyd med at spillerne nå skal tas med på råd.
    - Dette er en stor dag for oss spillerne. FIFA åpner opp kommunikasjonen med oss, sier Thuram.

    (Hvor ble det av fri flyt av arbeidskraft over landegrensene? Men det er klart, fotball er ikke en del av samfunnet.)
  • Seb.R
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Apr 2006
    • 4159

    #2
    FIFA vil mye rart
    www.sebastianramsland.com
    www.twitter.com/sebramsland

    Kommentar

    • heidar
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Sep 2004
      • 2129

      #3
      Da kan man vel like gjerne gi trønderpakket 40 nye stjerner på drakta, siden de er de eneste som har råd til norske spillere....
      En gang Judas, alltid Judas. 0,1 % av fansen hadde nok en gang rett.

      Endelig er mørketida over.

      Kommentar

      • trigz
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Jan 2004
        • 7102

        #4
        Vet ikke helt hva jeg skal tenke om dette. På den ene siden er jeg helt enig i at et norsk fotballag ideellt sett hovedsaklig bør bestå av en overvekt norske spillere. På den annen side vil EØS-avtalen effektivt torpedere dette forslaget, ettersom det vil stride mot alle intensjoner i prinsippet om fri flyt av arbeidskraft i EU og EØS-området.

        Arsenal vil jo slite litt med dette forslaget. Har de noen engelskmenn i troppen lengre i det hele tatt?!
        Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

        Kommentar

        • Kopperud
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Sep 2006
          • 1697

          #5
          Theo Walcott er vel eneste
          Ultras Felt C 2005x2015

          Lillestrøm & Bajen

          Kommentar

          • iL
            Seniormedlem
            --==FORUMRUNKER==--
            • Jan 2004
            • 10771

            #6
            Opprinnelig skrevet av Kopperud
            Theo Walcott er vel eneste
            nja, de har vel Gilbert, Connolly og Hoyte også, men ingen av disse har vel akkurat mange matcher.

            Ville vi slite?

            Nei tror ikke det, med Påsan, Gilbert, Kippe, PSA, Rambekk, Myklebust, Riise, Foss så har vi nok til å fylle opp med minst 6 stykk.

            Jeg synes regelen bør være enda strengere, med max 3-4 på banen.
            Kanarifugla flyr høyt i år!

            Kommentar

            • Guling
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • Jun 2004
              • 484

              #7
              Opprinnelig skrevet av trigz
              På den annen side vil EØS-avtalen effektivt torpedere dette forslaget, ettersom det vil stride mot alle intensjoner i prinsippet om fri flyt av arbeidskraft i EU og EØS-området.
              En slags løsning kan da bli å formulere det slik at man maks kan ha X antall spillere fra samme "frihandelsområde" på banen samtidig, i EØS-medlemmers tilfelle betyr altså dette minimum X antall spillere fra EØS på banen.

              Noe som riktignok ville latterliggjort hele konseptet, da vi fortsett kunne stilt med 20 slovenere i stallen.

              Kommentar

              • Bolsen3
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Jan 2004
                • 1061

                #8
                Jøss, for en gangs skyld er jeg faktisk litt enig med Blatter! Det er kanskje litt feil måte å løse problemet på, men det er helt klart bedre enn ingenting. Det går en grense for hvor mange utlendinger som er akkseptabelt å bruke fra start. Over 50% er alt for mye, og i år tror jeg nok utlendingene i troppen har stått for over 50% av LSK's spilletid, dessverre. En kanskje bedre løsning er å belønne klubber som satser tungt på å få frem egne spillere. Feks at det utbetales en viss sum for hver lokale spiller som får spille fast, osv. Å tvinge klubbene til å ikke bruke mer enn 5 utlendinger høres ikke ut som noe som lar seg gjennomføre, og det høres ikke helt lovlig ut...

                Kommentar

                Working...