Som varslet til flere styremedlemmer kommer nå den store "hva i alle dager skjedde med turorganisering i kfl!?-tråden". Hadde en opphold med turer i fjor (mer fly, mindre buss) men har nå funnet veien tilbake til buss-setet og som tidligere turvert har jeg bitt meg fast i følgende punkter har jeg så langt i år:
For 3 år siden hadde vi en organisert TSM-gruppe hvor vi hadde regler for reisende og verter. Vertene fungerte da som mellomledd mellom reisende og bussjåfør samt vaktene. Dette har nå falt helt bort, og det virker som om alt vi bygde opp da er glemt. Tenkte derfor å dra frem disse tingene i lyset som jeg ikke synes funker.
Dette innlegget er ment som konstruktiv kritikk og ikke smekk på lanken. Jeg vet selv hvor mye jobb det er, men blir fortsatt den dag idag spurt om ting både før, på og etter tur og ønsker derfor at de som er verter pr. idag skal synliggjøre seg selv enda mer.
Punktene jeg trekker frem er ment slik at de som organiserer tur idag kan ta tak slik at KFL fremstår som mer profesjonelle for slik det er nå virker det hele temmelig tatt på sparket. Med dette kommer jeg også til dagens siste punkt.
Tror det var alt. Presiserer at jeg velger bevisst å legge det ut her slik at andre også kan komme med innspill til hvordan KFL kan forbedre seg. Mine meninger er ingen fasit, og folk må gjerne diskutere også dem.
KFL gjør en enorm jobb med dette og det er selvsagt mye som også fungerer godt, men når det kommer til tur så begynte de på scratch når de avviklet TSM (tur-stand-medlemsgruppe). Jeg ønsker derfor bare å minne på at vi er flere som har gjort det i mange år og som har innspill til hvordan det kan gjøres så det fungerer i praksis.
- Gjennomføring av tur.
Vertene presenterer seg ikke på tur og det er svært lite info som går ut til passasjerene. I det hele virker det som om det er dårlig planlagt ihht. til stopp før avreise.
Eksempler:- Ikke varslet stopp på vei hjem fra Gjøvik.
Man stoppet heller ikke sammen med den andre bussen når man først stoppet. Når man har sjuffla i seg pølser og vafler i 2 x 45 min og det ikke er lange veien hjem er en halvtimes stopp på vei hjem, ekstremt unødvendig. Og når man først stopper hadde det vært greit å stoppe med kjentfolka fra den andre bussen når man opplevde at man ikke fikk plass sammen med dem.
- Stopp på vei hjem fra Sogndal. Her var det planlagt stopp på Lerdal (?), men man sjekket åpningstidene på vei til (!) Sogndal og fant ut at de stengte før vi var i nærheten. Alternativet ble da Gol turistsenter som vi stoppet på på vei til, men de holdt også stengt. Vi endte da opp med pølsefest på bensinstasjon på Gol ved midnatt.
Om man hadde varslet på forhånd, tviler jeg ikke på at noen hadde holdt oppe for oss og vi kunne fått i oss noe ordentlig mat, litt tidligere.
- Presentasjon av vert og tur-reglement.
Joda, det er gjerne de samme som reiser på tur. Men pga. alkoholinntak må man ikke glemme at en kanari-hjerne glemmer like fort som en gullfisk og at man derfor har godt av å friske opp hvordan ting funker. Hver gang.
Turvertene burde derfor alltid presentere seg og minne de reisende på at alle henvendelser og spørsmål skal gå via dem og ikke rett til bussjåfør, samt øvrige regler og nyttig info. (som pauser og at man ikke kaster papir i dass...)
- Telling
Å spørre folk om de savner noen er ikke godt nok. Tell alle før avreise, alltid. Slik unngår vi å kjøre fra noen. Dette har ikke skjedd enda, men sjansene for at det skjer når man ikke teller folk, er større enn om man gjør.
- Generell info
Tidspunkt på pauser, planlagte stopp osv. Dette burde være avklart før avreise slik at info kan spres ut. Tidspunkt på pause burde nevnes, før bussen stopper og folk går ut. Hvor bussen går etter match osv. Får liksom ikke sgat dte nok. INFORMASJON, INFORMASJON, INFORMASJON - ut til de reisende.
- Ikke varslet stopp på vei hjem fra Gjøvik.
- Fysiske billetter.
Flere av turene har man i år hatt bindende påmelding på. Det er i og for seg greit, men dette har resultert i overbooking (ref: Fredrikstad) og at folk ikke får med seg fysiske billetter. Tidligere har man fått utdelt billetter selv om man har måttet melde seg på på forhånd. En fordel med dette er at folk kanskje får med seg tur-regler som av praktiske årsaker er trykket på baksiden av disse. Man kan også da sjekke billetter på vei hjem igjen og.
En annen ting er at nr. til turansvarlig (eller vert) er (var ihvertfall tidligere) trykket på disse. Man kunne da ringe rett til ansvarlig om man f.eks ikke fant bussen på vei hjem fra stadion. (ref: Sogndal.)
- "Barn på tur"
Hva skjedde med skjemaet og leg-sjekk på mindreårige? KFL har hatt flere mindre heldige episoder som førte til at vi ikke tok med mindreårige på tur uten at vi hadde tillatelse og kontaktinfo på foreldrene. Ser ingen grunn til å slutte med dette. Spesielt ikke etter Fredrikstadturen når en frøken på 15 måtte tas hånd om av politiet.
For 3 år siden hadde vi en organisert TSM-gruppe hvor vi hadde regler for reisende og verter. Vertene fungerte da som mellomledd mellom reisende og bussjåfør samt vaktene. Dette har nå falt helt bort, og det virker som om alt vi bygde opp da er glemt. Tenkte derfor å dra frem disse tingene i lyset som jeg ikke synes funker.
Dette innlegget er ment som konstruktiv kritikk og ikke smekk på lanken. Jeg vet selv hvor mye jobb det er, men blir fortsatt den dag idag spurt om ting både før, på og etter tur og ønsker derfor at de som er verter pr. idag skal synliggjøre seg selv enda mer.
Punktene jeg trekker frem er ment slik at de som organiserer tur idag kan ta tak slik at KFL fremstår som mer profesjonelle for slik det er nå virker det hele temmelig tatt på sparket. Med dette kommer jeg også til dagens siste punkt.
- Reservasjon av billetter til Sarpsborg.
Her blir man bedt om å sette inn penger for å være sikret kampbilletter. Kontonr. er ikke KFL's vanlige og jeg vet om mange som derfor har droppet det. Etter at man har satt inn penger har man heller ikkehørt noe. Idag går LSK ut med salgsinfo. Her står det ingenting om at de som har satt inn på KFL's konto er garantert billett
Dette burde de (les:vi) som har satt over pengene ikke behøvd å tenke på en gang. Men kjenner meg allikevel ikke helt trygg på at jeg er garantert de to billettene jeg har satt over penger for...
Tror det var alt. Presiserer at jeg velger bevisst å legge det ut her slik at andre også kan komme med innspill til hvordan KFL kan forbedre seg. Mine meninger er ingen fasit, og folk må gjerne diskutere også dem.
KFL gjør en enorm jobb med dette og det er selvsagt mye som også fungerer godt, men når det kommer til tur så begynte de på scratch når de avviklet TSM (tur-stand-medlemsgruppe). Jeg ønsker derfor bare å minne på at vi er flere som har gjort det i mange år og som har innspill til hvordan det kan gjøres så det fungerer i praksis.
Kommentar