Har LSK-konsernet solid økonomi på kort eller lang sikt?
Collapse
X
-
Stikkord: Ingen
-
Mine kilder sier både klubb og AS tjener grovt med penger i år, og for en gangs skyld går selskapene i pluss.
PetterKommentar
-
Det tjenes kroner på Åråsen, og Per Berg har ikke måttet dytte kroner inn i AS'et. De kommer 99% sikkert til å havne i pluss for 2006.
LSK som klubb har sikkert litt mindre inntekter med spilleautomatene, men går allikevel, som de siste år i pluss. Og når hallen er på plass, økes ometningen til klubben, uten at det nødvendigvis betyr mere penger i pluss på kortsikt, men langsiktig er det veldig lovende.
Dagen da LSK kan stå uten onkler nærmer seg.
PetterKommentar
-
Langsiktig er jeg enig med deg, og at plussen går i pluss er også riktig. Det jeg prøvde å få frem er at vi på kort sikt ikke har store beløp å investere i nye spillere etc. Uten at det betyr at det er helt slutt heller. Per Berg har jo mer eller mindre forpliktet seg til å komme med et godt tilbud til Koren, ref artikkel i VG.Kommentar
-
-
Mvh
Gammer´n (Per T)Kommentar
-
Kommentar
-
Uansett så er det penger både i RL og Uefa-cupen så det er svært viktig å beholde pallplasseringen vår.Kommentar
-
De har neppe blitt overført fra LSK AS til LSK Invest AS gratis. Det må ha gått et betydelig beløp andre veien. Jeg gjetter derfor at det i inntektene til LSK AS ligger oppgjør for iallfall Mouelhi, Myklebust og Riise. Hvis de inntektene er nødvendige for å gå i balanse, har selskapet i realiteten et betydelig driftsunderskudd.
Dog har du selvfølgelig 100% rett i at dersom inntekter for salg av spillere ligger inne i driftsregnskapene, er det med på å kunstig det blåse opp. Et driftsregnskap bør aldri gjøres opp med ekstraordinære inntekter som spillersalg. LSK og tilhørende AS har flere ganger tidligere gått med overskudd, men når de innbefatter spillersalg på 20-30 millioner sier det seg selv at det er hasardiøs gambling, ikke fornuftig forvaltning av sitt pund.
Det at LSK AS er et heleid datterselskap av Øie AS gjør jo at regnskapene ikke er like lett tilgjengelige for oss som er interessert. I tiden da LSK faktisk var en av eierne i sitt samarbeidende AS, fikk vi jo tilgang på all informasjon.
Men, det skal bli veldig spennende å se regnskapene til LSK for 2006. Rekordinntekter fra tilskuertallene (baneleie fra LSK AS) og dertil gode inntekter fra Åråsen Stadion AS.Mvh Ronnie "The Runner"
LSK for alltid
Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!Kommentar
-
Et betydelig beløp er jeg usikker på. Jeg tror neppe LSK Invest AS har blåst mye spenn på å kjøpe rettigheter til spillere som Myklebust og Mouelhi. Hadde jeg vært investor ville jeg nok vært forsiktig med å forskuttere noen kroner på salg av spillere som åpenbart har liten tillit hos nåværende hovedtrener.Kommentar
-
Du kan ikke bare melde deg av sånn, Rønnern. Jeg må ha noen å snakke med. Det er kjedelig her nå.
Jeg skal ikke begynne å leke tallknuser, men jo mer jeg tenker på det, dess sikrere blir jeg på at de pengene som er investert i det nye AS'et må tas i betraktning når man vurderer det positive resultatet som Petter m.fl. varsler i LSK AS i år. Så vidt jeg forsto gikk de nye gutta inn med 14 mill som på en eller annen måte er eller skal bli brukt på de fem nevnte spillerne. Det kan være overgangssummer, lønn eller begge deler. Uansett er det snakk om utgifter som i fjor ville blitt båret av LSK AS. Hvis jeg har rett så langt - dvs hvis et nytt selskap har overtatt utgifter på 14 mill - er det vel ikke så jævla imponerende at underskuddet i LSK AS er redusert?
Er jeg inne på noe?Kommentar
-
Hvor mye kan vi bare spekulere i, men ingenting ville gledet meg mer enn dersom LSK AS har en drift som går i balanse, selv om utgiftene til spillerkjøp er blitt tatt av LSK Invest AS. Da har ASet en sunn økonomistyring og en lønnspolitikk som gjør at scenarioet med at Berg trekker seg ut ikke er veldig skremmende.Mvh Ronnie "The Runner"
LSK for alltid
-
Hvor mye kan vi bare spekulere i, men ingenting ville gledet meg mer enn dersom LSK AS har en drift som går i balanse, selv om utgiftene til spillerkjøp er blitt tatt av LSK Invest AS. Da har ASet en sunn økonomistyring og en lønnspolitikk som gjør at scenarioet med at Berg trekker seg ut ikke er veldig skremmende.Kommentar
-
men ingenting ville gledet meg mer enn dersom LSK AS har en drift som går i balanse, selv om utgiftene til spillerkjøp er blitt tatt av LSK Invest AS. Da har ASet en sunn økonomistyring og en lønnspolitikk som gjør at scenarioet med at Berg trekker seg ut ikke er veldig skremmende.
Hadde det vært penger fra en snill onkel i amerika som vi kunne antatt kom hvert år, så hadde det muligens vært greit å kalle det balanse.
Men dette er jo penger som gjør at eventuelle salgsinntekter fra spillere flyter ut og tilbake til "den snille onkelen i amerika".RoyVaadal.Kommentar
-
Jeg vil anta at godt og vel halvparten er blitt brukt på kjøp av Occean. Kjøpesum pluss sign on fee kom vel på et sted rundt pluss/minus 8 millioner. Dersom resterende 6 millioner er blitt brukt til kjøp av spillerrettighetene til Riise, Mouehli, Myklebust og Olsen (som jeg regner med at LSK AS satt på), så bør også overskuddet til LSK AS være på tilsvarende 6 millioner, for at man skal regne økonomien i LSK AS som sunn.
Det betyr at man har penger til å betale lønn og drifte stallen slik den står i dag, men at eventuelle spillerkjøp må dekkes inn av eksterne investorer (LSK Invest AS) eller ved å bruke inntekter fra f.eks. spillersalg. Da bruker man ikke penger man ikke har og er ikke avhengig av å selge spillere for å dekke underskudd i driften. Og eventuelt overskudd og inntekter kan brukes for å forsterke stallen.
Og det er en helt annen situasjon enn tidligere år hvor driftsunderskuddet er blitt reddet av spillersalg som Kippe, Heidar, Zane, Berntsen, Kihlsted osv. Flere ganger har LSK ringt rundt og tilbudt å selge sine beste spillere for å få penger til neste lønnsutbetaling.
OK, så hadde det neppe blitt noe kjøp av Occean og Husar uten LSK Invest AS, men det kan jeg leve med. Jeg vil ikke se et LSK AS som går med store driftsunderskudd (poengterer at med drift så mener jeg et regnskap uten salg av spillere innregnet) hvert år. Plutselig sier Per Berg at nok er nok og da vil jeg at LSK skal få overta forpliktelser som klubben kan leve med.Mvh Ronnie "The Runner"
LSK for alltid
-
Og det er en helt annen situasjon enn tidligere år hvor driftsunderskuddet er blitt reddet av spillersalg som Kippe, Heidar, Zane, Berntsen, Kihlsted osv. Flere ganger har LSK ringt rundt og tilbudt å selge sine beste spillere for å få penger til neste lønnsutbetaling.Kommentar
Kommentar