LSK-spillere på utlån i 2009 - hvordan presterer de?

Collapse
X
Collapse
+ More Options
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • reka
    Seniormedlem
    --==FORUMRUNKER==--
    • Aug 2005
    • 13280

Jeg synes absolutt at Gundersen har noe å fare med. Istedet for å lete etter spisser med annen kompetanse enn den vi har på topp fra før, mener jeg det er viktigere å få på plass mer komplette spillere. Gunda har vist at han har flere positive egenskaper enn våre andre alternativer (kanskje med unntak av Bergmann). I går spilte han høyrekant og lyktes bra med bl.a. ett mål og en målgivende.

Det viktigste er at El Gundo skårer jevnt og trutt, og det er jo den viktigste egenskapen man kan ha - man trenger hverken stor tissemann eller andre spesielle fysiske attributter for å lykkes i spissrollen. Man må bare skåre mange mål. Se på Marcus Pedersen: Gutten ville neppe blitt tatt i med ildtang her på forumet før sesongen, men nå er han Godsets viktigste spiller. Fyren skårer jo nærmest på tross av manglende fysikk.

Situasjonen i troppen kommer også til å forandre seg, i dag har vi kanskje "mange nok" spisser, men dette kan raskt forandre seg. Gunda er også en spiller som har noen flere år på baken enn de pur unge, og kan være brikken vi mangler i noen år fremover mens disse etablerer seg. Gudene skal vite at Edwin har en lang vei å gå når det gjelder valg og offside. Bergmann virker svært skadeutsatt. Både Sundgot og Occean har vist svært variabel form, har en del mangler i sitt spill og blir mer skadeutsatte med alderen. Pr i dag mangler vi jo faktisk alternativer på topp. Det bør være et tankekors.

Når det gjelder Gunda mener jeg han absolutt viser riktig innstilling - at han klaget under Nordlie er et tegn på mental sunnhet og normal dømmekraft. Han har satt seg som mål å spille seg inn i LSK-troppen igjen - det er en eksepsjonelt riktig innstilling, spør du meg.. Har faktisk hørt lite sutring fra ham etter at han ble forvist til Nybergsund. Når man er lagets storskårer og bidrar såpass til poengfangsten som han er det sannsynlig at han kanskje havnet en divisjon for lavt - allikevel gjør han jobben sin i Sundet uten å klage. Det er nok av primadonnaer som ville fått en "formsvikt" og gitt faen om de ble forvist til trysil. Fyren er jo også selv fra de dype skoger - det er nesten like bra som å være islending sett med LSK-briller.

Mitt håp er at vi heller kvitter oss med noen vi får penger for eller som har passert middagshøyden. Både Riise og Riseth forsvinner etter sesongen. Det bør gi plass for en hardtkjempende Gunda i utvikling som fortsatt ikke har fått vist seg frem i LSK-drakta.

Kommentar

• Bekkis
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Sep 2005
      • 441

Helt enig med reka. Hvis gunda får spilletid over en lengere periode i LSK, som han ikke har fått tidligere, vil han lære seg bedre hvordan de forskjellige spillerne opptrer i kamp. Da vil han ikke være den spilleren som gjør feil valg i enhver situasjon. Han kommer til å vokse på å få "prøve og feile", sånn er de i alle andre jobbsammenhenger. Som spiss er han fortsatt ung, og forhåpentligvis noe å satse på fremover.

Kommentar

• trigz
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Jan 2004
        • 7161

Gundersen har ikke vist noe som skulle tilsi at han bør satses på fremfor Sigurdarsson, Eddie eller Nosa.
        Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

Kommentar

• reka
          Seniormedlem
          --==FORUMRUNKER==--
          • Aug 2005
          • 13280

Hva skal han "vise" da? Om han forsetter i toppen på denne er det forsatt ikke godt nok? Hverken eddie, nosa eller sigurdarsson har noe mer å vise til.
          Last edited by reka; 03.06.2009, 10:33.

Kommentar

• trigz
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Jan 2004
            • 7161

Opprinnelig skrevet av reka
            Hva skal han "vise" da? Om han forsetter i toppen på denne er det forsatt ikke godt nok? Hverken eddie, nosa eller sigurdarsson har noe mer å vise til.
            Han var gjennomgående elendig i hele fjor, og dårlig i vinter også. Det er stor forskjell på Adeccoligaen og Tippeligaen.

Gundersen holder ikke mål for mitt vedkommende. Sats på de andre unggutta vi har tilgjengelig nå. De er også mye mer moderne spillertyper enn Gundersen, som er en typisk tanksenter.

Kommentar

• kimmern
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • Jun 2005
              • 1174

Opprinnelig skrevet av trigz
              Gundersen har ikke vist noe som skulle tilsi at han bør satses på fremfor Sigurdarsson, Eddie eller Nosa.
              den talentløse occean...

Kommentar

• Fuglegutt
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Jan 2008
                • 863

Han var gjennomgående elendig i hele fjor, og dårlig i vinter også. Det er stor forskjell på Adeccoligaen og Tippeligaen.

Gundersen holder ikke mål for mitt vedkommende. Sats på de andre unggutta vi har tilgjengelig nå. De er også mye mer moderne spillertyper enn Gundersen, som er en typisk tanksenter.

Må si meg enig i Trigz her, vil heller stase på en av de andre fremmadstormende unggutta vi har i stallen.

Har aldri HELT hatt trua på "El Gundo".

Er han bedre enn Arild? - Ikke i nærheten
                Hva med Occean?- slettes ikke
                Edwin eller Bjørn? Nei.
                Evnt mykle? Nei
                Nosa ? Ikke f***
                På min gravsten: " heller her enn på Ullevåll "

Kommentar

• mats
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Mar 2008
                  • 621

kan ikke sammenlikne gunda med edwin, bergmann eller mykle.. alle disse er bakrommsspisser...
                  gunda kan f.eks ta over plassen til arild eller olli når de banker på døra ut av åråsen...

Kommentar

• superbøffel
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Aug 2005
                    • 5611

Opprinnelig skrevet av mats
                    kan ikke sammenlikne gunda med edwin, bergmann eller mykle.. alle disse er bakrommsspisser...
                    gunda kan f.eks ta over plassen til arild eller olli når de banker på døra ut av åråsen...
                    Når Gilbert legger opp om 10 år tipper jeg Gunda er lei av å vente...
                    Enøyd i de blindes dal.

Kommentar

• reka
                      Seniormedlem
                      --==FORUMRUNKER==--
                      • Aug 2005
                      • 13280

Jeg ser at spissene våre omtales som "fremadstormende". Det er hyggelig å vise tillit, men til d.d. har hverken Bergmann eller Edwin slått til. Nosa er en midtbanespiller plassert på spissplass, noe som er nokså tydelig under kamp. Bergmann har dessuten gått skadet i lang tid. Gunda derimot, har fått spilletid og har mest trolig tatt nye steg hos Sundet. Fortsetter han fremgangen er det vel liten tvil om at han vil være tilbake i LSK-troppen ved sesongslutt. Å avvise hans retur slik situasjonen er i dag fremstår for meg som både korttenkt og irrasjonelt. Forøvrig har LSK tydelig bevist at det er nokså kort vei mellom topp i adecco og bunn i tippeligaen.

Kommentar

• andersmm
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Aug 2006
                        • 5764

Han var gjennomgående elendig i hele fjor, og dårlig i vinter også.
                        Nå har jeg aldri värt noen Gundersenfan, men argumentet om at spillere var dårlige i hele fjor kan ikke tillegges mye tyngde. Så og si alle var elendige i fjor. Forövrig friskt å påstå at han var elendig i hele fjor, da höstsesongen besto av et vellykket låneopphold i Danmark. Så vidt jeg forsto ville danskene forlenge oppholdet.

Jeg er enig med Reka; fortsetter han go'spillet i Nybergsund så bör han få en sjanse til å pröve seg i LSK. Til hans forsvar bör det sies at hans tid i LSK har värt preget av turbulens, inkonsekvens og generell elendighet. Förste året under Uday fikk han nesten ikke spilletid, og våren 2008 under samme trener må ha värt psykisk nedbrytende for noen og enhver.
                        "A Champion is the one who fall and rise again. We are rising." -Nosa Igiebor

Kommentar

• trigz
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Jan 2004
                          • 7161

Opprinnelig skrevet av andersmm
                          Nå har jeg aldri värt noen Gundersenfan, men argumentet om at spillere var dårlige i hele fjor kan ikke tillegges mye tyngde. Så og si alle var elendige i fjor. Forövrig friskt å påstå at han var elendig i hele fjor, da höstsesongen besto av et vellykket låneopphold i Danmark. Så vidt jeg forsto ville danskene forlenge oppholdet.
                          Spørs om det ikke er du som er i overkant frisk her: Jeg tror gjerne på at Gundersen er god nok for nest øverste divisjon i Danmark, der han spilte mens han var utleid.

Han er etter mitt skjønn en spisstype som LSK under Berg ikke vil ha bruk for (det samme tror jeg også gjelder Olivier Occean på litt sikt). Dessuten mener jeg at han ikke er god nok. Apropos forskjellen mellom Adecco og TL holder det å nevne Kenneth Kvalheim. Bøttet inn mål for Notodden, og scoret sist runde hattrick for Moss. Husker jeg ikke feil (men det er godt mulig) satte han 21 mål i fjor. Har aldri vært interessant for klubber i TL. Det er det nok en grunn til.

Mer enn det får jeg ikke sagt. Vær gjerne uenig.

Kommentar

• andersmm
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Aug 2006
                            • 5764

Spørs om det ikke er du som er i overkant frisk her: Jeg tror gjerne på at Gundersen er god nok for nest øverste divisjon i Danmark, der han spilte mens han var utleid.
                            At han spilte på nest överste i danmark har du helt rett i. At hans opphold der var vellykket er ingen frisk uttalelse, det er rett og slett faktum. Hvorvidt det er en stor prestasjon å hevde seg i danmarks adecco skal jeg ikke uttale meg om, men jeg tviler sterkt på at han var elendig under det oppholdet i og med at danskene önsket å ha ham med videre. Ergo: At han var ELENDIG gjennom HELE fjoråret er en frisk påstand. At han var dårlig i sine innhopp på vårparten kan jeg godt skrive under på, men spörsmålet er hvor mye man kan vekte vårsesongen 2008.

Jeg er også ganske kritisk til Gundersen og synes ikke han ser ut som noen toppspiss, men samtidig så synes jeg vi bör ta höyde for at hans prestasjoner i LSK kan ha blitt påvirket av klubbens råtne situasjon under Udayregimet. Når det gikk bra fikk han minimalt med spilletid, og det var först når det begynte å gå helt skeis at han fikk spilletid. At han topper skytteligaen i Adecco og etter sigende gjör det veldig godt i Sundet gjör at jeg er noe mer usikker på tidligere antagelser. Jeg ser gjerne at vi lar Gundersen spille i Sundet også i höst, og ser an utviklingen. Om han gjennomförer en hel sesong med noenlunde samme prestasjoner så synes jeg det blir litt arrogant å ikke gi ham en skikkelig sjanse. Skulle han få sjansen og falle i gjennom, så bör det fortsatt väre en smal sak å selge ham for en ok slant. Ender han opp som en av toppscorerne i adeccoligaen 2009, så vil antakeligvis flere klubber väre interesserte.

Uten å dra direkte paraleller så vil jeg minne om Trond Olsen. Etter hans tid på Åråsen var jeg sikker på at han var en one-trick-pony som kun spilte på farta. Nå får jeg bare vondt når jeg ser ham storspille i bartedrakt.
                            Last edited by andersmm; 03.06.2009, 22:31.
                            "A Champion is the one who fall and rise again. We are rising." -Nosa Igiebor

Kommentar

• Folke
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Jun 2008
                              • 5955

Er vel vanskelig å vite om noen er god nok før man får prøve seg skikkelig?!! Helt enig i at Gundersen ikke ser ut som en toppspiss på bakgrunn av det han har vist i LSK drakta, men at han som LSK spiller fortjener en sjanse når han har gjort det bra syntes jeg sier seg selv.. At LSK evt har mange å velge i gjennom siste delen av sesongen blir i så fall ett pluss.
                              Arild Sundgot på en dårlig dag er heller ikke god nok for førstelaget, men han spiller fordi vi ikke har andre alternativer og fordi treneren veit at han er god en gang i blant og at han stort sett før eller siden scorer mål..
                              Syntes alle utleide spillere som har gjort det over middels bra bør hentes hjem før serieinnspurten, evt selges for å finansiere nye tilskudd dersom man er mer enn sikker på at de kan bidra med mer enn de man selger ville gjort......

Kommentar

• Canário
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • Sep 2005
                                • 1471

Det beste hadde vært om han fikk fullføre sesongen i Nybergsund. Men det forandrer ikke det at vi trenger en spiller som kan slå til med én gang. Fremtidshåp blant spissene har vi mange av. Hvem av talentene som har størst potensial blir litt meningsløst å diskutere. Likevel blir det påtatt å overse at Gundersen er 23 år. Hvilke kvaliteter som lettest kan bli erstattet av andre er det derimot mening i å vurdere.

Gundersen er verken en utprega møtende spiss eller en bakromspiss. Både Sundgot og Occean har bedre hodestyrke. Nosa og til og med Sigurdarson er bedre som duellspillere langs bakken. Edwin, Gulbrandsen og Sigurdarson har tempo og rykk han aldri når opp til. Av de som normalt starter må Gundersen være den vi lettest kan erstatte på minst samme nivå.

Innbytter er noe Gundersen først må regne med å være skal han etablere seg i LSK. Da blir det en enda klarere ulempe at han er den vi har erstattere for. Jeg vil mye heller se Edwin komme inn med uforutsigbarthet enn Gundersen uten et virkelig våpen. At han spiller på kanten forsterker potetferdighetene og usikkerheten rundt rollen hans.

Sammenligningen med Olsen blir litt feil for meg. Olsen har mye bedre basisferdigheter og spisskompetanse. Det er et mye bedre utgangspunkt å jobbe med om en spiller ikke lykkes under en trener eller i en klubb. At det var få som så det er kun dårlig evne til å bedømme spillerpotensialet. Med Gundersen føler jeg meg sikker på at basisferdighetene er betydelig dårligere. Manglene til Gundersen er dessuten litt mer direkte relatert til hvilken spillertype og rolle han har.

Det neste er å ha et fornuftig konkurransenivå i angrepet. Det er viktig for å få det beste ut av hver enkelt spiller og laget. Økonomien er vel heller ikke så god at unødvendig bruk av ressurser er noe klubben skal fortsette med.
                                Last edited by Canário; 04.06.2009, 15:55.

Kommentar

• MortenA
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Apr 2007
                                  • 3632

Jeg har selv vært kritisk til det Gundersen har prestert i LSK-drakta, men evnen til å score mål er viktigere enn fart og hodestyrke, og den virker det som om Gundersen er i ferd med å utvikle. Han bør få muligheten til å vise seg frem for Berg igjen nå under sommerferien, og kanskje fullføre sesongen i Nybergsund før en evt. avgjørelse tas.
                                  Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

Kommentar

• KristofferØ
                                    Seniormedlem
                                    Myklebust Light
                                    • Aug 2005
                                    • 587

Han er etter mitt skjønn en spisstype som LSK under Berg ikke vil ha bruk for (det samme tror jeg også gjelder Olivier Occean på litt sikt). Dessuten mener jeg at han ikke er god nok. Apropos forskjellen mellom Adecco og TL holder det å nevne Kenneth Kvalheim. Bøttet inn mål for Notodden, og scoret sist runde hattrick for Moss. Husker jeg ikke feil (men det er godt mulig) satte han 21 mål i fjor. Har aldri vært interessant for klubber i TL. Det er det nok en grunn til.

Mer enn det får jeg ikke sagt. Vær gjerne uenig.
                                    Nå er jo Kenneth Kvalheim godt over toppen og i en alder som gjør det "umulig" for TL-klubber å satse på han. Han er en relativt god spiss, men for å komme seg til Tippeligaen når man passerer 30-31-32 må man nesten være i et lag som rykker opp.. Unntaket er Nannskog, som holder svensk landslagsnivå på sitt beste..

Gundersen på sitt beste er god nok for Tippeligaen. Et vellykket låneopphold i Lyngby er vel nesten å underdrive.. Han spilte noen matcher uten helt å finne seg til rette, men når han gjorde det scoret han mål i stort sett hver match. Han avslutta med hat-trick og vet at Lyngby var veldig interessert i å beholde ham. Ståle Solbakken skrøt også av han etter cupmatchen mellom Lyngby og FCK der kun FCK-keeperen hindret han i å sende FCK ut av cupen.

Problemet hans er noe han har til felles med veldig mange andre spisser: Er formen litt dårlig stemmer veldig lite. Han var vel en av de som var minst fornøyd med Nordlie i fjor, og vet han ville bort og var på vei på lån til andre TL-klubber flere ganger, men han fikk ikke lov av Fjøra og Nordlie.. Jeg tror at med tillit KAN, og jeg sier KAN, Gundersen stabilisere seg på Tippeliganivå. Det jeg veit er at han iallefall har viljen!
                                    I år så tar vi ostepop
                                    Vi elsker Lillestrøm
                                    HEI!

Kommentar

• jerven
                                      Seniormedlem
                                      Myklebust Light
                                      • Apr 2007
                                      • 272

Opprinnelig skrevet av KristofferØ
                                      Nå er jo Kenneth Kvalheim godt over toppen og i en alder som gjør det "umulig" for TL-klubber å satse på han. Han er en relativt god spiss, men for å komme seg til Tippeligaen når man passerer 30-31-32 må man nesten være i et lag som rykker opp.. Unntaket er Nannskog, som holder svensk landslagsnivå på sitt beste..
                                      Enig i mye av det du skriver, men jeg er ikke helt sikker på at Nannskog er noe unntak. Nannskog ble hentet til Stabæk når de rykket ned til 1. divisjon. Nannskog bøttet inn en masse mål for Stabæk i 1. divisjon i sin første sesong, og jeg husker at Jønsson uttalte at han var overrasket over at tippeligaklubbene ikke viste større interesse for divisjonens toppscorer.

Kommentar

• KrisB
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Jan 2008
                                        • 2923

Sognad spilte mot Nybergsund, sogndal vant 1-0. på Nybergsund starta Tore Andrea Gundersen, men etter det jeg har skjønt fikk han ikke til så mye bortsett fra noen innlegg som kunne blitt farlige

På motsatt lag så var ikke Jon Midttun Lie på benken engang. Enten har han spilt elendig i det siste ellers så kansje han er skada eller har karantene.

Tromsdalen spilte også i går da de tapte 0-1 mot Hønefoss. Eirik Bertheussen starta som midtstopper, han spilte hele kampen. Og han kom til flere sjanser på hodet og noen neseten sjanser. Han kom også til en stor sjanse da han fikk ett innlegg fra høyre men ble avblåst for offside.

Eirik Bertheussen spiller fortsatt på det litt farlige da han i det 56 minnutt,
                                        stusser ballen farlig vidre innenfor egen 16 meter og ballen havner hos en Hønefoss spiller, men som ikke gjør noe farlig ut av situasjonen.

Kommentar

• KristofferØ
                                          Seniormedlem
                                          Myklebust Light
                                          • Aug 2005
                                          • 587

Opprinnelig skrevet av jerven
                                          Enig i mye av det du skriver, men jeg er ikke helt sikker på at Nannskog er noe unntak. Nannskog ble hentet til Stabæk når de rykket ned til 1. divisjon. Nannskog bøttet inn en masse mål for Stabæk i 1. divisjon i sin første sesong, og jeg husker at Jønsson uttalte at han var overrasket over at tippeligaklubbene ikke viste større interesse for divisjonens toppscorer.
                                          Poenget er at Nannskog har spilt på høyt nivå i mange år i motsetning til Kvalheim. Nannskog er også tils tadighet landslagsaktuell mens Kvalheim sannsynligvis kun hadde vært landslagsspiller i land som San Marino. Men la nå ikke denne tråden handle om Nannskog og Kvalheim, det var kun et eksempel.
                                          I år så tar vi ostepop
                                          Vi elsker Lillestrøm
                                          HEI!

Kommentar

Working...