Ny trener

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • brune stakkeland
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Jan 2012
    • 895

Opprinnelig skrevet av Kroktåa
    Er Landro (eks. Ull/Kisa) så inkompetent at han ikke engang vurderes som en midlertidig trener ut sesongen?
    Totalt miss på hvordan en LSK-ansatt bør fremstå både i media og på sidelinja ihvertfall. Har vel heller ikke levert noe sted selv om forutsetningene har vært bedre enn hos brorparten av konkurrentene

Kommentar

• *eLSKerLSK*
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Jun 2005
      • 471

Opprinnelig skrevet av brune stakkeland

Totalt miss på hvordan en LSK-ansatt bør fremstå både i media og på sidelinja ihvertfall. Har vel heller ikke levert noe sted selv om forutsetningene har vært bedre enn hos brorparten av konkurrentene
      Har vist null og niks som indikerer riktig profil.

Dessuten kan vi ikke ha en trener som bruker skyggelue på kamp, uavhengig av lysforhold.

Kommentar

• LS89
        Kamptrådkongen
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Apr 2013
        • 3407

Opprinnelig skrevet av Kroktåa
        Er Landro (eks. Ull/Kisa) så inkompetent at han ikke engang vurderes som en midlertidig trener ut sesongen?
        Hvorfor skal han i det hele tatt vurderes?

Kommentar

• sigurdsen
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Aug 2006
          • 1824

Gitt at vi går for en midlertidig trener ut sesongen, hvilke muligheter har vi?

Internt: Tar det for gitt at Simon ikke fortsetter som trener, av den enkle grunn at 100% av hans kapasitet trengs på andre områder. Da står vi igjen med Kippe og Schelander, eventuelt med Helland i en trio. En mulighet er at Toni Ordinas tar hovedansvaret, han har erfaringen og kompetansen. En forutsetning er at han ønsker og at akademiet står støtt nok uten hans tilstedeværelse. Ulemper med en intern løsning er dominoeffekten, hvis noen går ut av sine respektive roller må disse erstattes osv. Kanskje er det positivt at andre i systemet får og må ta mer ansvar.

Eksternt: Hvem ønsker å ta over på kort sikt, vel vitende om at man (mest sannsynlig/forhåpentligvis) ikke får forlenget kontrakt når ny trener er på plass? Tom Nordlie kjenner klubben og stallen godt, men er han villig til å ta over uten garantier for å være med videre? Hadde vi slått Start over to kamper hadde han med 99% sikkerhet vært trener 01.01.20. Vi vet hva vi får, og det er ingen god permanent løsning. Muligens også et dyrt alternativ. Steffen Landro kunne kanskje vært interessert, men jeg er usikker på om det er en bedre løsning enn noen av de interne. Sikkert relativt billig. Johan Andersson virker spennende, og jeg skulle gjerne sett at han kom inn i klubben og på sikt etablert seg som en hovedtrenerkandidat. Er han interessert i å forlate opprykkskamp med Turn for 5 måneder i LSK, uten noen lovnader om å være med i fremtidsplanene? Jeg tviler.
          Gunnar Halle - samme argumenter og motargumenter som Andersson.

Jeg heller mot å velge en intern løsning, med Ordinas som øverste ansvarlig, nettopp av den grunn som Simon brukte da han innstilte seg selv som hovedtrener.

Kjør debatt.

Kommentar

• Dole
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Aug 2004
            • 1632

Opprinnelig skrevet av sigurdsen
            Hvorfor skal vi gå for en midlertidig løsning?

Dersom Mesfin har konkludert med at vi skal ha en norsk trener, så vil det vel ikke være så mange flere å velge mellom i januar enn det er i dag?

Kommentar

• sigurdsen
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Aug 2006
              • 1824

Opprinnelig skrevet av Dole

Hvorfor skal vi gå for en midlertidig løsning?

Dersom Mesfin har konkludert med at vi skal ha en norsk trener, så vil det vel ikke være så mange flere å velge mellom i januar enn det er i dag?

Det er jo et av to alternativer da, jeg vil tro det er vesentlig enklere å skaffe en norsk trener i januar enn midt i sesong.

Kommentar

• MortenA
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Apr 2007
                • 3487

Opprinnelig skrevet av sigurdsen

Internt: Tar det for gitt at Simon ikke fortsetter som trener, av den enkle grunn at 100% av hans kapasitet trengs på andre områder. Da står vi igjen med Kippe og Schelander, eventuelt med Helland i en trio. En mulighet er at Toni Ordinas tar hovedansvaret, han har erfaringen og kompetansen. En forutsetning er at han ønsker og at akademiet står støtt nok uten hans tilstedeværelse. Ulemper med en intern løsning er dominoeffekten, hvis noen går ut av sine respektive roller må disse erstattes osv. Kanskje er det positivt at andre i systemet får og må ta mer ansvar.

Eksternt: Hvem ønsker å ta over på kort sikt, vel vitende om at man (mest sannsynlig/forhåpentligvis) ikke får forlenget kontrakt når ny trener er på plass? Tom Nordlie kjenner klubben og stallen godt, men er han villig til å ta over uten garantier for å være med videre? Hadde vi slått Start over to kamper hadde han med 99% sikkerhet vært trener 01.01.20. Vi vet hva vi får, og det er ingen god permanent løsning. Muligens også et dyrt alternativ. Steffen Landro kunne kanskje vært interessert, men jeg er usikker på om det er en bedre løsning enn noen av de interne. Sikkert relativt billig. Johan Andersson virker spennende, og jeg skulle gjerne sett at han kom inn i klubben og på sikt etablert seg som en hovedtrenerkandidat. Er han interessert i å forlate opprykkskamp med Turn for 5 måneder i LSK, uten noen lovnader om å være med i fremtidsplanene? Jeg tviler.
                Gunnar Halle - samme argumenter og motargumenter som Andersson.

Jeg heller mot å velge en intern løsning, med Ordinas som øverste ansvarlig, nettopp av den grunn som Simon brukte da han innstilte seg selv som hovedtrener.

Kjør debatt.
                Internt bør det være nok kompetanse hvor Kippe/Schelander leder treningene, og hvor Ordinas og Helland kan komme med innspill.

Spørsmålet med Tom Nordlie er i hvilken grad han sliter på omgivelsene sammenlignet med tidligere perioder. Klubben er på et helt annet sted enn i 2008, og Mesfin er nok en enklere samarbeidspartner enn Fjørtoft. Likevel, det er mye usikkerhet rundt Tom, så det er gode grunner til å vurdere andre alternativer.

Landro gav seg midt i en sesong i PostNord hvor klubben satset over evne. Har vel ikke prestert siden han var i Øtgarden, og er vel mer kjent for personlighet enn resultater per nå. Burde ikke være på blokka en gang.

Anderson ville vært spennende, men usikker på om han er klar til å ta steget opp umiddelbart. PostNord er milevis fra Eliteserien, så jeg skulle gjerne sett han på et høyere nivå først. Bør stå på lista over trenere vi bør følge med på for fremtiden. Å hente han inn som assistent fra neste år vil jeg derimot være meget positiv til.

Halle som hovedtrener kjenner jeg for dårlig til å ha noen mening om. Hønefoss gjør det bra i PostNord, men skal vi hente fra det nivået, så ser jeg helst vi henter en ung og fremadstormende.

Jeg håper vi ikke ser oss blinde på norske trenere. Midt i sesongen er det mange (spesielt de vi ser etter) som vil være skeptisk til å flytte på seg. Heldigvis er ikke alle like illojale som Bakke. Usikker på hvilke trenere som er ledig i utlandet, men det skader ikke å ta en titt.
                Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

Kommentar

• occean-fan!
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Nov 2006
                  • 742

Jeg må innrømme at jeg absolutt ikke var solgt på Helstrup. Men så på det som relativt solid om det hadde gått i orden. Men kjenner på at jeg absolutt ikke er skuffet.

Nå er vi dessverre i en ganske tøff situasjon. Det er viden kjent at vi ikke har fått vårt førstevalg. Derfor kan det bli vanskelig å gå videre på lista. Samtidig er jeg redd for at vi vurderer alternativer som ikke er bra nok og at vi stresser. Om det er stress er det forståelig da vi optimalt sett må ha en trener raskt på plass. Viktig med en avklaring.

Jeg er på det punktet nå at jeg håper på en midlertidig løsning ut sesongen, for så å finne noe mer langsiktig. Heller det enn å inngå langsiktig avtale med noen man ikke er sikker på. For min del synes jeg Tom virker som et god kandidat. (Både kort og langsiktig).

Kommentar

• ynnor
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • May 2008
                    • 857

Må ha en trener som spiller på lag med fansen. Tom forstår ikke vitsen med at folk engasjerer seg og i hvert fall ikke folk som sier han i mot.

Kommentar

• Svart og gul
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Oct 2004
                      • 422

Nå er det mye rart her. Tror virkelig folk Mesfin og styret satser alt på ett kort? Her er det selvsagt en god liste med flere kandidater, og selvsagt er ikke Landro og andre umeritterte trenere på en slik liste. Tom Nordlie er merittert, men også merkelig å debattere i denne sammenhengen. Som ekspert er han derimot god.

Kommentar

• brune stakkeland
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • Jan 2012
                        • 895

Jeg merker at Tom Nordlie kan slite på omgivelsene (meg) med opptredener på to timer i podcast en gang i uka (dog blitt bedre den siste måneden), så spørs det om en spillergruppe er mer mottagelig. Men skal vi ha noen kun ut sesongen for å kjøpe oss tid så er han et brukbart forslag, ihvertfall fotballfaglig. Mulig han kan gå med på det som en vei tilbake til andre trenerjobber.

Noen som husker hva vi endte opp med og hvordan det gikk sist vi bytta trener midt i sesongen? Var no greier med gvem som var tilgjengelig og var det beste vi kunne få tak i...

Kommentar

• plantemiddel
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Feb 2012
                          • 818

Opprinnelig skrevet av Svart og gul
                          Nå er det mye rart her. Tror virkelig folk Mesfin og styret satser alt på ett kort? Her er det selvsagt en god liste med flere kandidater, og selvsagt er ikke Landro og andre umeritterte trenere på en slik liste. Tom Nordlie er merittert, men også merkelig å debattere i denne sammenhengen. Som ekspert er han derimot god.
                          Finner det relativt usannsynlig at Mesfin i tillegg til å håndtere media, selge Akor, være trener og alt annet han skal gjøre har rukket å opparbeide seg «en god liste over flere kandidater». Finner det mye mer sannsynlig at man har jobbet med noen få navn som er aktuelle på kort sikt og deretter en plan B om å gå bredere ut dersom en mislykkes med plan A.

Kommentar

• niko
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Jul 2008
                            • 576

Opprinnelig skrevet av plantemiddel

Finner det relativt usannsynlig at Mesfin i tillegg til å håndtere media, selge Akor, være trener og alt annet han skal gjøre har rukket å opparbeide seg «en god liste over flere kandidater».
                            Jeg finner det sannsynlig at en kompetent sportsdirektør til enhver tid har en oppdatert liste over aktuelle kandidater i tilfelle nåværende trener får sparken, går til en annen klubb, eller blir alvorlig syk.

Kommentar

• Totti21
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Mar 2004
                              • 3501

Midlertidige løsninger bør i alle fall være veldig tilpasset spillerstallen slik den er nå. Det mener jeg utelukker en typisk 4-3-3 trener slik det er nå. Det er naturligvis noe annerledes om man ser på et langsiktig alternativ og vil bygge om stallen litt med Akor Adams pengene når han blir solgt, men stallen er nå veldig lite 4-3-3 vennlig slik jeg ser det.

Trodde aldri jeg skulle si dette, da jeg var lite imponert over det han har vist til tider tidlig i trenerkarrieren som jeg også fikk se på veldig nært hold, men slik han har utviklet seg synes jeg Lars Bohinen kan være et bra valg både på kort og lengre sikt. Har lært ekstremt mye av spesielt det han opplevde etter opprykket i Ålesund, og har vist at han takler forskjellige formasjoner og spillestil. Har også bakgrunn fra klubben og foretrekker trebackslinje om stallen er tilpasset dette slik vår er.

Av midlertidige alternativer kunne kanskje Eirik Bakke vært en løsning? Han også brukt mye trebackslinje, men også en trener som har tilpasset seg etter stallen og variert med tre og fire bak.

Håper vi holder oss unna Tom Nordlie og Arne Erlandsen denne gang.

Dette er forøvrig hvis en trener på død og liv må være Norsk. Utenfor landets grenser er det mer risiko, men også betydelig mer potensial.
                              ​​​​

Kommentar

• kunden
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Jun 2005
                                • 2420

Det mest naturlige er at Ordinas får prøve seg. Hvis man ikke går for noe permanent.

Kommentar

• Henke25
                                  Seniormedlem
                                  Forumsadist
                                  • Jun 2018
                                  • 131

Magne Hoseth og Daniel Berg Hestad bør utredes.

Kommentar

• Lars Henrik Dahl
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Jan 2020
                                    • 2338

Opprinnelig skrevet av Henke25
                                    Magne Hoseth og Daniel Berg Hestad bør utredes.
                                    For hva?

Kommentar

• Kanarivogel89
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • May 2006
                                      • 4651

Da er det bestemt at Simon fortsetter som hovedtrener "på ubestemt tid" med Kippe og Schelander i støtte. Vil i praksis tro at dette betyr at Kippe og Schelander leder treningene etc., mens Mesfin vil være på benken under kamp og ta unna spørsmål fra media. Kapteinsteamet har også gitt sin støtte til denne avgjørelsen.

Vet ikke helt hva jeg synes om denne løsningen. Mesfin har ekstremt mye å styre med på kontoret. Ny trener skal finnes og det kommer et veldig viktig overgangsvindu like om hjørnet. Greit at Espen Olsen skal avlaste Simon ved å ta unna noen av sportssjefsoppgavene, men jeg blir litt bekymra for at Simon vil jobbe seg i hjæl her. Ville foretrukket at han styrte ting utenfor banen og at Olsen/Ordinas eller noen andre gikk inn i trenerteamet en periode.

Samtidig liker jeg at vi ikke ansetter noen midlertidig bare for å ansette noen. Det er helt riktig avgjørelse å bruke tid på å ansette en ny trener nå som Helstrup-overgangen falt gjennom. Om noe så kan man heller kritisere klubben for å gå såpass bastant ut med Helstrup som den heiteste av kandidatene våre. Det har jo i ettertid vist seg at han ikke bare var den heiteste, men også den eneste... Det rimer jo dårlig med denne listen med navn vi har blitt fortalt at eksisteter.

Disse spillerne vi har vært på nippet til å få inn er det i hvert fall bare å få signert nå. Vi er nødt til å gjøre grep i sommer og vi har ikke råd til å vente lenger. Forventer at vi får inn et par spillere neste uke.
                                      Last edited by Kanarivogel89; 27.07.2023, 10:29.

Kommentar

• OlaG
                                        Oversetterdrone
                                        Myklebust Light
                                        • May 2008
                                        • 915

Opprinnelig skrevet av Kanarivogel89
                                        Vet ikke helt hva jeg synes om denne løsningen. Mesfin har ekstremt mye å styre med på kontoret. Ny trener skal finnes og det kommer et veldig viktig overgangsvindu like om hjørnet. Greit at Espen Olsen skal avlaste Simon ved å ta unna noen av sportssjefsoppgavene, men jeg blir litt bekymra for at Simon vil jobbe seg i hjæl her. Ville foretrukket at han styrte ting utenfor banen og at Olsen/Ordinas eller noen andre gikk inn i trenerteamet en periode.
                                        Ja, jeg ville kanskje foretrukket at Ordinas gjorde en caretaker-greie. Det er ihvertfall noen man vet at ikke går og håper på jobben, all den tid han ikke vil være hovedtrener på generell basis. Men kanskje han virkelig ikke vil/familien virkelig ikke vil. Ting som blir avskrevet tidlig vil vi jo antageligvis aldri få høre om.

Samtidig liker jeg at vi ikke ansetter noen midlertidig bare for å ansette noen. Det er helt riktig avgjørelse å bruke tid på å ansette en ny trener nå som Helstrup-overgangen falt gjennom. Om noe så kan man heller kritisere klubben for å gå såpass bastant ut med Helstrup som den heiteste av kandidatene våre. Det har jo i ettertid vist seg at han ikke bare var den heiteste, men også den eneste... Det rimer jo dårlig med denne listen med navn vi har blitt fortalt at eksisteter.
                                        Enten det, eller så var det ingen andre som var tilgjengelig (hvori opptatt "har en kjent klausul om utkjøp") eller interessert da de la ut følere. Er jo ikke gitt at vi får vite om det hvis Mesfin ringer Solbakken for å høre om Solskjær er hypp (bare for å ta et eksempel veldig få av oss antageligvis ville være begeistret for). Ellers enig, vi kan godt ta oss tid hvis vi ikke ser noen kandidater som vi faktisk vil ha.

Disse spillerne vi har vært på nippet til å få inn er det i hvert fall bare å få signert nå. Vi er nødt til å gjøre grep i sommer og vi har ikke råd til å vente lenger. Forventer at vi får inn et par spillere neste uke.
                                        Enig. Gitt at sportsdirektøren som nå er hovedtrener anbefaler dem (får man vel tro) så burde det være mulig å få aksept fra hovedtrener her

Kommentar

• niko
                                          Seniormedlem
                                          Myklebust Light
                                          • Jul 2008
                                          • 576

Opprinnelig skrevet av Kanarivogel89
                                          Da er det bestemt at Simon fortsetter som hovedtrener "på ubestemt tid" med Kippe og Schelander i støtte. Vil i praksis tro at dette betyr at Kippe og Schelander leder treningene etc., mens Mesfin vil være på benken under kamp og ta unna spørsmål fra media. Kapteinsteamet har også gitt sin støtte til denne avgjørelsen.

Vet ikke helt hva jeg synes om denne løsningen. Mesfin har ekstremt mye å styre med på kontoret. Ny trener skal finnes og det kommer et veldig viktig overgangsvindu like om hjørnet. Greit at Espen Olsen skal avlaste Simon ved å ta unna noen av sportssjefsoppgavene, men jeg blir litt bekymra for at Simon vil jobbe seg i hjæl her.
                                          I RB står det ihvertfall
                                          – Vi føler det er mulig for Simon å kombinere de to jobbene i en periode. Det er Frode og André som styrer treningshverdagen på feltet. I tillegg har vi Espen Olsen i vårt støtteapparat som vært sportssjef i Eliteserien tidligere. I denne perioden avlaster han Simon ved å gjøre noen av sportssjef-oppgavene, forteller styrelederen.

Kommentar

Working...